Co je dobré pro mozek

Co je dobré pro mozek

Nejen pacienti se často ptají, co prospívá mozku. Zeptali jsme se na to psychiatra MUDr. Radkina Honzáka, CSc.

Dobré trávení je pro spokojený život důležitější než geniální mozek. Neznámý filozof

Je třeba si uvědomit, že každý člověk je velký ekosystém, jedinečný celek, který v sobě a na sobě nosí desetkrát více užitečných mikrobů, než má buněk v těle, a že všem, tedy mikrobům, tělu i mozku, musí být dobře, abychom se cítili v pohodě, a že tyhle složky od sebe není možné oddělit. Takže se to sice může zdát divné, ale je pravda, že mozku prospívá, když intenzivně cvičíme až do zapocení, ale když nemáme v břiše ty správné bakterie, tak to funguje jen napůl.

Řekněme si nejdříve, co mozku škodí. Jsou to: rány do hlavy, nadměrný stres, ale také málo podnětů a z toho plynoucí nuda, nedostatek spánku, jednostranná špatná strava postrádající základní živiny, vitaminy a stopové prvky, nedostatek dobrých vztahů a z nich vyplývající nedostatek pohlazení, rozbitý denní režim (= usínání po půlnoci a vstávání před polednem) a všechny drogy – od tabáku přes alkohol až po dealery vychvalovanou trávu. V neposlední řadě také příliš mnoho antibiotik, která zahubí naše malé spolupracovníky ve střevech.

Z toho můžeme odvodit, co mozku prospívá. Je to tak přízemní věc, jakou je kvalitní strava. Nejlepší taková, která se blíží středomořské, v níž je dostatek surovin, ze kterých pak vzniká celá slavná mozková chemie. Jde především o serotonin, který organismus dělá z tryptofanu, což je aminokyselina, kterou tělo neumí vyrobit, takže ji musí získat z potravy. Jejím bohatým zdrojem je avokádo, dále plísňové sýry (niva, camembert, ale především olomoucké syrečky), sardinky, banány, kuřecí játra.

Ve stravě prospěje mozku větší množství vlákniny, takže na jeden řízek by mělo připadnout dvojnásobné množství syrové zeleniny. Pro celou nervovou soustavu je nezbytný přísun vitaminů skupiny B, jež jsou obsaženy především v tmavém pečivu; přídavek v nějaké formě sušených pivovarských kvasnic nemůže škodit; nadbytek se vyloučí bez problémů močí, předávkovat se nemůžete.

Nesmírně užitečné je aerobní cvičení, jak prokazují desítky prací na tohle téma, ale také cvičení jemné motoriky, třeba hra na piano nebo na zobcovou flétnu (zde mozku navíc pomáhá hudba); když to nejde, nácvik psaní na klávesnici všemi deseti nebo meditace sa-ta-na-ma, kdy po šesti týdnech pravidelného 20minutového cvičení denně přirůstají neurony v oblastech důležitých pro myšlení, cítění a rozhodování, což je prokázáno zobrazovacími metodami. Kdo nechce, nemusí se věnovat všem duchovním aspektům, stačí, když je bude provozovat podle své zkušenosti.

Učit se další jazyk je vynikající trénink mozku pro dnešek a neuvěřitelně velká zásoba mozkové kapacity na stará kolena. Při stejně pokročilé atrofii mozku v seniorském věku ti, kteří vládnou dvěma jazyky, vydrží v samostatném životě bez výraznějších sociálních propadů a bez potřeby pomoci druhých o pět let déle než ti, kteří umějí jen jeden jazyk.

14. 8. 2016

Doporučené články


Dotazy ke článku

Jméno:*
Email:*
Typ dotazu:* Sociální poradna
Ostatní
Text zprávy:*
4 + 2 =*